نوامبر 24, 2020

پرسش ها و پاسخ های شرعی / بخش یازدهم

پرسش ها و پاسخ های شرعی / بخش یازدهم

حلال دانستن حرام و حرام دانستن حلال

الاستفتاء: محترم مفتی صاحب! برخی غلامان اشغالگران، حرام قطعی را حلال می گویند، مثلا اگر بحث سود (ربا) بیاید، ایشان می گویند : این اکنون بخش اقتصاد تمام جهان است، باکی ندارد. و گاهی هم حلال را حرام می گویند. ما شنیده ایم که با این کار، انسان از ایمان محروم می شود. درین مورد رهنمایی بفرمایید. المستفتی دین محمد

الجواب: حامدا و مصلیا و بعد: آن چیزی که سند قطعی در اسلام داشته باشد و کسی ازان انکار بکند، نه تنها مرتد و کافر می شود، بلکه تمام اعمال گذشته وی ضایع می گردد.

قال الله تعالی :أُولَئِكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ – آل عمران ۲۲ –

يعني بقوله: «أولئك»، الذين يكفرون بآيات الله. ومعنى ذلك: أنّ الذين ذكرناهم، هم «الذين حبطت أعمالهم»، يعني: بطلت أعمالهم  في الدنيا والآخرة. فأما في الدنيا فلم ينالوا بها محمدةً ولا ثناء من الناس، لأنهم كانوا على ضلال وباطل، ولم يرفع الله لهم بها ذكرًا، بل لعنهم وهتك أستارهم، وأبدى ما كانوا يخفون من قبائح أعمالهم على ألسن أنبيائه ورسله في كتبه التي أنـزلها عليهم، فأبقى لهم ما بقيت الدنيا مذمَّةً، فذلك حبوطها في الدنيا. وأما في الآخرة، فإنه أعدّ لهم فيها من العقاب ما وصف في كتابه، وأعلم عباده أن أعمالهم تصير بُورًا لا ثوابَ لها، لأنها كانت كفرًا بالله، فجزاءُ أهلها الخلودُ في الجحيم.

وفي البحر ۵\۲۰۶ : والاصل ان من اعتقد الحرام حلالا …فانکان حراما لعینه فان کان دلیله قطعیا کفر …

وفي خلاصة الفتاوی ۲\۳۸۳ و فیما اذا کان حراما لعینه انما یکفر اذا اذاکانت الحرمة قدمت بدلیل قطعي .

وفي الهندیه ۲\ ۲۷۲ و فیما اذا کان حراما لعینه انما یکفر اذا کانت الحرمة ثابتة بدلیل مقطوع به .ومثله في البزازیة بهامش الهندیة ۶\۳۳۴

والله تعالی اعلم.

صدق الله العظیم گفتن در آخر قرائت

الاستفتاء : محترم مفتی صاحب ! خواندنِ «صدق الله العلی العظیم» در پایان قرائت چه حکم دارد؟ از یک کسی شنیدن این عمل بدعت است. آیا واقعا بدعت است؟

الجواب: حامدا و مصلیا و بعد : خواندن کلمات یاد شده در پایان قرائت، از آداب تلاوت است و بدعت نیست. استعمال این کلمات از قرآن کریم و احادیث مبارکه ثابت است:

قال الله تعالی : قل صدق الله . فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا – آل عمران ۹۵ – و قال الله تعالی : وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ – الاحزاب : ۲۲ –

عن  عبدالله بن بریدة رض ان اباه حدثه قال رئیت رسول الله صلی الله علیه وسلم یخطب فقال صدق الله ورسوله…. – رواه ابن ماجة برقم ۳۶۰۰

و في الفقه علی المذاهب الاربعة : بحوالة دارالعلوم زکریا : ۷\۷۶۴….فیکف یجرء احدفي هذه الایام ان قول صدق الله العظیم بعد الانتهاء من قراءة القرآن بدعة، اکرر التحذیر من التعجیل في اصدار احکام فقهیة قبل تأکدمن صحتها …

ومثله في فتاوی دارالعلوم زکریا ۷\۷۶۴

والله اعلم بالصواب.

آیا فریضه جهاد تنها به جهاد بالمال ادا می گردد؟

الاستفتاء: محترم مفتی صاحب! در قرآن کریم و احادیث مبارکه، به هر یکی از قتال و جهاد بالمال علیحده و خصوصی امر شده است. همچنان در احادیث به جهاد باللسان هم امر شده است. پس هر سه انواع جهاد فرض است. اکنون اگر کسی یکی ازین انواع سه گانه را انجام دهد، آیا از فریضه جهاد سبکدوش می گردد؟ المستفتی ملا محمد عفی عنه

الجواب : حامدا و مصلیا و بعد: جهاد هرگاه فرض شود و شرایط فرضیت جهاد موجود باشد، مثلا کافران بر یک کشور اسلامی یورش بردند، نظام اسلامی را از بین بردند، مسلمان ها را شهید و اسیر کردند و……، پس درین صورت بر هر مسلمان حتی الوسع جهاد به نفس، مال، زبان، قلم و دیگر وسایل فرض می شود.

اگر یک کسی قدرت این همه اقسام جهاد را دارد، اما تنها جهاد بالمال می کند و دیگر انواع جهاد را ترک می کند، گنهگار می شود. مسلمان مکلف به هر اندازه که توان داشته باشد، به همان اندازه امور جهاد را انجام می دهد.

في البدائع ۶\۵۷ : وفي عرف الشرع یستعمل في بذل الوسع والطاقة بالقتال في سبیل الله عزوجل بالنفس والمال واللسان وغیرذلک .

وفي البحر ۵\۱۲۴ من کان قادرا علی الجهاد بنفسه وماله فعلیه ان یجاهد بنفسه وماله …وحق الجهاد ان یجاهدبنفسه وماله .

وفي التبیین ۳\۲۴۲ واحوال الناس مختلفة فمنهم  من یقدر علی الجهاد بالنفس والمال  ومنهم من یقدر باحدهما وکل ذلک واجب الخ

والله اعلم بالصواب.

تلاوت کردن قرآن از صفحه موبایل بدون طهارت

الاستفتاء :‌ محترم مفتی صاحب ! آیا می توانم بدون اینکه طهارت داشته باشم، از صفحه موبایل قرآن مجید را تلاوت کنم؟

جواب : حامدا و مصلیا و بعد: اگر آیات قرآن کریم بر صفحه موبایل نمایان باشد، دست زدن به صفحه موبایل بدون طهارت روا نیست. اما بر علاوه از صفحه، مساس کردن دیگر بخش های موبایل مشکل ندارد.

يرويه الإمام مالك في الموطأ، عن عبد الله بن أبي بكر بن محمد بن عمرو بن حَزم : أن في الكتاب الذي كتبه رسول الله صلى الله عليه وسلم لعمرو بن حزم: ألا يمس القرآن إلا طاهرـ و هوحدیث صحیح .

ماخد : سایت اسلام – بخش دارالافتاء
با سپاس از شماره ۴۳ مجله حقیقت

Related posts